Du søkte på:

Fant du ikke det du søkte etter? Ta gjerne kontakt med oss!

SharePoint eller OneDrive – hvilken er best?  

SharePoint og OneDrive er skytjenester utviklet av Microsoft, med ulikt formål og funksjonalitet. Men hva er forskjellen mellom dem, og hvilken skytjeneste passer best for deg?

Hva er SharePoint?  

Microsoft SharePoint er en skytjeneste/plattform for samarbeid, deling og administrasjon av dokumenter, prosjekter og informasjon. Denne plattformen egner seg godt til bruk for organisasjoner og arbeidsplasser. Den gir deg et sentralt område der ulike team og avdelinger kan samarbeide, dele innhold og administrere arbeidsflyten.  

Hva er OneDrive?  

Microsoft OneDrive gir deg muligheten til å lagre, synkronisere og dele filer og mapper i skyen. Med OneDrive kan du få tilgang til filer fra ulike enheter, som datamaskiner, smarttelefoner eller nettbrett, så lenge du har internettilkobling. 

Hva er forskjellen mellom SharePoint og OneDrive?
Det er mange likheter og lignende funksjonaliteter i SharePoint og OneDrive. Men i korte trekk kan man si at OneDrive er mer egnet til personlig bruk, mens SharePoint egner seg best i jobbsammenheng. Dette er fordi SharePoint er designet for å kunne samarbeide bedre og for å kunne dele innhold internt og eksternt. SharePoint har også avanserte funksjoner for deling, administrasjon av tillatelser, versjonskontroll og arbeidsflyt i dokumenter og prosjekter

OneDrive er primært rettet mot individuell bruk og gir en personlig lagringsplass for å organisere personlige dokumenter og filer. Her får du enkel deling, og tilgang fra flere ulike enheter. Mange bruker også OneDrive for å lagre egne dokumenter på arbeidsplassen.  

SharePoint:

  • Samarbeid på tvers av team og organisasjoner
  • Avanserte funksjoner for dokumentadministrasjon og versjonskontroll
  • Opprettelse av nettsteder, dokumentbiblioteker og tilpassede arbeidsflyter
  • Diskusjonsforum og sosial samhandling
  • Bedre egnet for organisasjoner og prosjekter

OneDrive:

  • Personlig skybasert lagringstjeneste
  • Synkronisering av filer på tvers av enheter
  • Enkel deling og samarbeid med enkeltpersoner eller begrensede grupper
  • Primært rettet mot individuell bruk
  • Tilbyr mobilapp og automatisk kameraopplasting

Hvordan lagres ting på SharePoint vs. OneDrive? 

Siden SharePoint er ment som en felles arbeidsflate for hele organisasjonen er innholdet organisert i nettsteder, dokumentbiblioteker, lister og sider. Det tillater å opprette hierarkiske strukturer for ulike prosjekter og team. Her kan man også styre tilganger på prosjekter og diverse.  

OneDrive er på den andre siden organisert i filer og mapper på en personlig lagringsplass. Strukturen er vanligvis flat og basert på mapper og undermapper, litt som den velkjente mappestrukturen man har lokalt på PCen.  

Integrering mot andre tjenester 

SharePoint er godt integrert med andre Microsoft 365-tjenester som Teams, Outlook, Yammer og Power Automate. Det gir mulighet for å knytte sammen ulike verktøy og samarbeide på tvers av plattformer. OneDrive kan også integreres med andre Microsoft 365-tjenester, men det er i hovedsak en selvstendig tjeneste for filbehandling og deling. 

Det er viktig å merke seg at SharePoint og OneDrive kan også brukes sammen som en del av en helhetlig samarbeids- og filbehandlingsløsning. Mange organisasjoner bruker både SharePoint og OneDrive for å oppnå best mulig samarbeid og lagring av innhold i organisasjonen.  

Hva er best av SharePoint og OneDrive?  

Så hva er egentlig best? Både SharePoint og OneDrive er gode verktøy for filbehandling og lagring, så hva som er best kommer helt an på formålet. Er du ute etter et verktøy som gir god samhandling, og som er optimalisert for å sikre gode arbeidsprosesser for flere ressurser, er kanskje SharePoint rett valg. Er du ute etter et område der du kan lagre filer du selv skal ha tilgang på, er nok OneDrive et bedre valg for deg. 

Kontakt oss

Nysgjerrig på hva vi kan hjelpe deg med?

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt!