Hva er effektivitet?
Hva definerer effektivitet?
Effektivitet er på mange måter selvforklarende – definisjonen på effektivitet er et mål på hvor godt en oppgave eller prosess er utført, sett i sammenheng med de ressursene som er brukt. Det handler om å oppnå de ønsket resultat på raskest mulig måte – uten at det skal gå på bekostning av kvaliteten på det som leveres. Rett og slett mindre sløsing av tid.
Hva gjør en arbeidsdag effektiv?
En effektiv arbeidsdag vil for eksempel være at du jobber fokuset uten distraksjoner fra mobil eller mennesker – om du samtidig tar i bruk verktøy for å spare tid på manuelle oppgaver, for eksempel Invo, vil hverdagen bli mer effektiv, og du får gjort mer på mindre tid.
Effektivitet er en viktig faktor for suksess, både personlig og i arbeidslivet. Gode ledere og organisasjoner setter søkelys på å forbedre effektiviteten ved å optimalisere prosesser, øke produktiviteten og redusere mengden ineffektiv arbeidstid. God effektivitet gjør deg mer produktiv, og i mange tilfeller vil man også redusere kostnader.