Du søkte på:

Fant du ikke det du søkte etter? Ta gjerne kontakt med oss!

NTI: Invo bidrar til læring på tvers av organisasjonen

Norsk Teknisk Installasjon leverer VVS-tjenester til bygg- og anleggsmarkedet på Østlandet, og de har benyttet Invo i halvannet år. På denne tiden har de opplevd å få bedre arbeidsflyt, struktur og dokumentkontroll. I tillegg har de opplevd en litt uventet fordel; nemlig at hele bedriften får læringsutbytte av en mer transparent arbeidsmetodikk.  

 

Aleksander Røine, operativ leder i NTI, var en av pådriverne for å strukturere om dokumentkontrollen og kvalitetssystemene. Målet var å få bedre kontroll på arbeidsprosessene. 

  

– Tidligere benyttet vi en fysisk server hos oss, og lagret dokumenter lokalt, noe som ofte kunne føre med seg noen feil. Vi bestemte oss for å gå over til SharePoint i 2021. Når alt var først over dit, så vi fort behovet for å strukturere det på en annen måte enn tidligere, og valget falt på Invo, forklarer Aleksander Røine.  

 

Røine trekker også frem at de ønsket bedre sporing mellom dokumentene i mappene, så de lettere kunne se hvor arbeidsprosessen de tilhører.  

 

– Med den gamle strukturen kunne vi ikke se hvilken mappe de ulike dokumentene var koblet opp mot. Det gjorde det vanskeligere for oss å se på prosjektene og dokumentasjonen i ettertid, forklarer han.  

– I kvalitetssystemet har vi samlet fag, og fått det til å henge sammen med arbeidsprosessene i verdikjeden vår. Det har vært veldig nyttig for oss. Samtidig har vi benyttet prosjektstyringsverktøyet flittig. Her kan vi knytte arbeidsoppgaver opp mot ulike faser i prosjektet, slik at vi enklere kan se når noe er gjort eller skal gjøres.

 

Aleksander Røine
Operativ leder, NTI

Løsningen ble Invo, og her har kvalitetssystemet blitt den viktigste brikken for NTI. I kvalitetssystemet har de samlet alt i en løsning. 

 

– I kvalitetssystemet har vi samlet fag, og fått det til å henge sammen med arbeidsprosessene i verdikjeden vår. Det har vært veldig nyttig for oss. Samtidig har vi benyttet prosjektstyringsverktøyet flittig. Her kan vi knytte arbeidsoppgaver opp mot ulike faser i prosjektet, slik at vi enklere kan se når noe er gjort eller skal gjøres. Derfor har vi fått enda bedre struktur i prosjektene våre, noe som også bidrar positivt på effektiviteten, sier han.  

 

Enkelt å lære opp nye ansatte systemet 

Invo er en mye brukt løsning i organisasjonen, og noe som blant annet skyldes god opplæring av nyansatte: 

 

– Når vi får inn nye ansatte lærer vi dem opp direkte i Invo, noe som også gjør at de blir det beste brukerne av systemet. På denne måten blir alle bidragsytere, og alle jobber etter den samme systematikken – det synes jeg vi er gode på, sier Røine. 

 

Han påpeker også at Invo på sett og vis har gitt hele organisasjonen et visst læringsutbytte, nettopp fordi alt blir mer transparent i Invo. 

 

– Vi samarbeider bedre på tvers nå enn før, og et transparent system som Invo skaper bedre forståelse for hva andre avdelinger og faggrupper jobber med. Det kan for eksempel være at en på økonomi ser at noen på Prosjektavdelingen setter opp ting på en tungvint måte i Excel, og kan komme med innspill på enklere måter å jobbe på. Her gir Invo oss et godt læringsutbytte, og vi kan hjelpe hverandre å bli enda bedre, avslutter Røine. 

 

Kontakt oss

Nysgjerrig på hva vi kan hjelpe deg med?

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt!