Invos prosjektportal gir Steen & Lund mer tid til å bygge fantastiske utemiljøer
Norges største anleggsgartnerfirma Steen & Lund AS har med Invo Prosjektstyringsverktøy fått mer tid til å jobbe med det de er best på, som er å lage gode utemiljøer. Her illustrert i form av Nansenparken på Fornebu, som Steen & Lund bygget og nå drifter. (Foto: Steen & Lund AS)
Etter overgangen til Invo Prosjektstyringsverktøy har Steen & Lund fått en mer effektiv flyt i prosjektene sine. Her er deres beste tips til en effektiv integrering med bedriftens egne systemer.
Steen & Lund er Norges største anleggsgartnerfirma og er en totalleverandør innen utvikling, bygging, skjøtsel og vedlikehold av utenomhusanlegg. Selskapet har i nærmere 40 år skapt levende utemiljø der kvalitet og uttrykk har stått i høysetet.
Steen & Lund bruker i dag en rekke verktøy fra Invo, blant annet Invo Prosjekt, Prosjektstyringsverktøy, Kvalitetssystem og Connect, for å holde oversikt over oppdragene sine, både i planleggings- og gjennomføringsfasen. Det har gitt de gode resultater for selskapet.
– Vi har fått et verktøy som gir oss bedre usikkerhetsstyring, kontroll over oppgaver, dokumentasjon og evaluering av prosjektgjennomføring. Det har gjort at vi har kunnet bruke mer tid på det vi er gode på, nemlig å lage fantastiske utemiljøer, sier Stig Warsla, Leder for Kvalitet og Samfunnsansvar i Steen & Lund.
Lyst til å prøve Invo Prosjektstyringsverktøy? Bestill gratis demo.
Brukte tid på analyse før innkjøp
Etter et halvt år med prosjektstyringsverktøyet, har han gjort seg noen erfaringer med hvordan man får mest ut at Invos løsninger. Han mener en stor del av suksessoppskriften ligger i jobben de gjorde før de gikk til innkjøp av verktøyet.
– Vi hadde gjort en grundig evaluering av hva vi trengte, før vi begynte å se på hvilke løsninger som var aktuelle. Det var essensielt. Som kunde er det det viktig å ha et bevisst forhold til hva man trenger. Hvis man ikke har dette, får man ikke maksimal effekt av et slikt innkjøp, forteller Warsla.
Integrasjon var essensielt
For Steen & Lund var et av disse behovene integrasjon med verktøyene de allerede brukte.
– Det at systemet kunne integreres med Office 365 var noe som gjorde at Invo stakk seg ut for oss. Vi bruker programmer som Outlook, Power BI og Sharepoint hver dag, så det var naturlig å ha et program som fungerte sammen med disse på en god måte. Jeg vil derfor anbefale andre som vurderer innkjøp, å tenke gjennom hvilke programmer de skal integreres med.
Etter at valget hadde falt på Invo, var hovedfokuset hans å ha is i magen og gjøre ting i riktig rekkefølge.
– Det er viktig å bruke tid på tweaking av de viktigste funksjonene i tidlig fase. Er man for overambisiøs i begynnelsen, kan man risikere å sitte med en haug av løsninger som fungerer sånn halvveis, konstaterer Warsla.
Ønsker ikke å jobbe i silo
Et siste poeng Warsla ønsker å dra frem, er viktigheten av å utvikle gode digitale løsninger som kan komme hele bransjen til gode.
– Vi tror at jo flere som bruker disse produktene og er med på utviklingen, jo mer vil alle få ut av dem. Entreprenørbransjen i Norge må digitaliseres, men utviklingen vil gå for sakte dersom alle utvikler sine egne produkter i sin egen silo. Derfor har det vært svært givende å jobbe med Invo, fordi vi har kunnet utvikle nye løsninger underveis. Filosofien om at utviklede produkter skal kunne kommersialiseres, var også noe som resonnerte godt med oss, sier Warsla.
Lyst til å se produktet i bruk? Se vårt mini-webinar med Steen & Lund her.
En drømmekunde
Morten Wold Henriksen, CTO i Invo, mener Steen & Lund har tenkt helt riktig når de har tatt i bruk Invos systemer.
– Steen & Lund har vært en drømmekunde for oss, fordi de har vært tydelige på hva de vil ha i alle fasene av implementeringen. Dette gjør at de får mye mer ut av produktene våre, og implementeringsjobben blir også mye enklere, sier Henriksen.