Du søkte på:

Fant du ikke det du søkte etter? Ta gjerne kontakt med oss!

Slik velger du rett skyløsning for din bedrift

Er du på utkikk etter en ny skyløsning? Det er ofte en lang prosess der mange hensyn og vurderinger må tas før du finner det som passer din bedrift best. For at du skal ha best mulig grunnlag før du tar en beslutning, har vi definert fire konkrete punkter som kan hjelpe deg når du skal kjøpe en ny skyløsning.

Hva er en skyløsning?

En skyløsning, eller skytjeneste, er en teknologisk løsning som er basert på en modell der datalagring, databehandling eller programvaretjenester skjer over internett, i motsetning til på lokale datamaskiner eller servere.

Hva er skylagring?

En skyløsning gjør arbeidsdagen mer fleksibel både for de ansatte og for organisasjonen.  Eksempelvis med skylagring, som gjør at du får tilgang til dokumenter og filer uansett hvor eller hva du jobber fra. Du kan logge inn på systemet og hente frem det du trenger.  Organisasjoner kan dra nytte av skyløsninger ved å utnytte tjenester som databehandling, lagring, sikkerhetskopiering, analyse, samarbeid og mer, uten å måtte administrere den underliggende infrastrukturen selv.

Programvaretjenester som en skyløsning

I løpet av en arbeidsdag bruker man flere ulike applikasjoner. Ofte er dette applikasjoner man har installert på PCen, men oftere og oftere får man også disse applikasjonene i skyen - der programvareapplikasjoner leveres over nettet som en tjeneste. Brukerne kan få tilgang til og bruke programvaren gjennom en nettleser eller en dedikert klientapplikasjon, uten behov for å installere eller vedlikeholde programvaren lokalt.

1. Finn en bedrift som ikke bare selger, men som også gir gode råd

Når du går til anskaffelse av en ny skyløsning, bør du tenke over hva du faktisk trenger. Analyser behovene dine, og gå i dialog med firmaer som tilbyr det du leter etter. En god selger skal være en rådgiver og en utfordrer for å finne de løsningene som passer for din bedrift. Derfor bør du ikke nøle med å ta kontakt for å se hvilke muligheter som er der ute og hva som passer for deg. Du bør likevel reflektere over hvilke problemstillinger dere har, hva som mangler i dagens løsning osv. i forkant av møtene.  

2. Verdiskapning – se nytte og faktisk verdi

I alle innkjøpsprosesser bør verdiskapning stå sentralt. Hva vil denne løsningen tilføre bedriften? Vil dere spare tid på dokumenthåndtering, og dermed få mer tid til annet verdiskapende arbeid? Vil bedre oversikt gjøre det lettere for alle å gjøre jobben sin? Eller vil du tjene på å flytte alt opp i skyen, slik at du slipper å vedlikeholde alt selv? Det kan være greit å skille på hva man faktisk trenger, og hva som bare er kjekt å ha.

3. Risikovurdering – Hva er konsekvensen av å ikke ha en skyløsning?

På samme måte som verdiskapning, bør du også stille deg spørsmål om risiko. Alt går bra, frem til det ikke gjør det lenger. Derfor er det viktig å reflektere over ulike scenarioer, og hva konsekvensen er om du ikke har kontroll på dokumentasjon og lignende. Kan du havne i en rettslig tvist? Vil du tape saken fordi du ikke har dokumentasjonen du trenger, selv om du vet at du har ditt på det rene? Hvor mye vil dette koste bedriften? Som regel vil det være kritisk å mangle viktig dokumentasjon i et slikt scenario, og hvis du føler at du ikke har 100 prosent kontroll i dag, kan det være lurt å investere litt tid og penger for å få full kontroll.

Like viktig er det å ha rutiner for risikovurdering i prosjektene dine. Risiko kan blant annet være manglende fremdrift, mangel på ressurser og økonomisk tap. En selger som utfordrer dagens prosesser, vil stille kritiske spørsmål og hjelpe deg å belyse de områdene hvor din bedrift trenger bedre rutiner og hvor ting allerede fungerer godt.

Les også: 5 grunner til at din bedrift trenger et prosjektstyringsverktøy

4. Tillit til selger og skyløsning

Tillit er viktig, uansett om det er i en kjøpsprosess, eller blant kollegaene dine. Har du fått rådgivning, sett verdien produktet skaper og vurdert risikoene, og du fortsatt ikke har tillit til selger eller produkt, så er det kanskje ikke rett match for din bedrift. Det finnes mange aktører der ute, og det som er det beste for noen, er kanskje ikke det beste for deg. Derfor anbefaler vi å tenke gjennom punktene over, før man foretar et kjøp. Det er best for begge parter når det er gjensidig tillit og man kan ta et informert og godt valg for bedriften.

Vi håper disse tipsene kan hjelpe deg på vei, og lykke til med kjøpet!

Nysgjerrig på hva vi kan hjelpe deg med? Book en gjennomgang her

Kontakt oss

Nysgjerrig på hva vi kan hjelpe deg med?

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt!