Slik flyttet Trafsys inn i skyen med Invos løsninger

Ved å implementere Invos løsninger med sine egne systemer, har Trafsys fått flyttet viktige filer fra egne servere til skyløsninger. Nå jobber de mer effektivt, bruker færre verktøy og har et mer driftssikkert system med Invo og Microsoft 365. (Foto: Trafsys)

Trafsys er et kompetanseselskap som leverer intelligente transportsystemer (ITS) til tunneler og veier. De har brukt Invo løsninger – som blant annet Invo Prosjekt og Invo Kvalitetssystem – siden 2018. Det har gitt mange positive effekter for bedriften, ifølge CFO Rune Trohjell.

Rune Trohjell i Trafsys AS
POSITIVE EFFEKTER: Rune Trohjell i Trafsys AS sier at den aller største gevinsten for dem har vært at datadriften har blitt flyttet fra egne servere og inn i skyen.

– Den aller største gevinsten for oss har vært at datadriften har blitt flyttet fra egne servere og inn i skyen. Det har økt sikkerhetsnivået hos oss, ettersom vi nå har filene tilgjengelig uansett hva som skjer, sier Trohjell og fortsetter:

– Samtidig har vi også kunne kvittet oss med andre verktøy vi brukte tidligere, da disse behovene nå dekkes av Invo sine løsninger og SharePoint. Det har forenklet arbeidsflyten, sier Trohjell.

Valgte Invo etter grundig prosess

At prosjekt- og kvalitetssystemet kunne erstatte et eller flere av deres eksisterende verktøy, var et viktig kriterium for Trafsys. Trohjell sier valget falt på Invo fordi de kunne gjøre nettopp dette, og fordi de hadde den beste totalløsningen.

–  Vi sonderte markedet for flere typer løsninger for å se hva som fantes. Vi hadde en grundig prosess, men valgte Invo fordi de hadde den beste løsningen totalt sett, forklarer Trohjell.

Han peker på prosjektmodulen som et av verktøyene som virkelig overbeviste.

–  Vi syntes det var en intelligent og fin løsning, som gjorde at vi kunne få et mer strukturert mappesystem i SharePoint for de viktige filene våre. Det gjorde oss trygge på at Invo var riktig leverandør, sier Trohjell og fortsetter:

–  Nå trenger vi å gjøre ting kun én gang, på et sted, også blir resten av systemene automatisk oppdatert i henhold til det. For eksempel når vi oppretter et prosjekt, eller en ordre på noen prosjekter i økonomisystemet, opprettes disse automatisk i Invo sin løsning med en mappestruktur som er tilpasset prosjekttypen. Dette er helt klart en besparing av tid for våre prosjektledere, sier Trohjell.

Lyst til å vite mer om Invo Prosjekt? Bestill gratis demo.

Få problemer å løse

Han var forberedt på at det kunne oppstå komplikasjoner i implementeringen av verktøyene, men beskriver prosessen som overraskende smertefri.

–  Profesjonaliteten og kunnskapsnivået som vi møtte hos Invo ga oss en viktig trygghet. Vi hadde en veldig fin prosess, som skapte få problemer, sier Trohjell og fortsetter:

–  Det som overrasket oss mest, var hvor få problemer det var å løse etter at vi kom i gang. I tillegg var vi veldig overrasket over hvor gode tilbakemeldinger vi har fått fra våre brukere. Det er jo vanlig at en slik stor omveltning skaper utfordringer og klager fra brukerne, men det har gått mye bedre enn vi trodde og brukerne våre er veldig fornøyde med Invo sin løsning.

Dette vil han råde andre kunder

Trohjell har også gjort seg noen erfaringer fra implementeringen han tror andre kunder kan ha nytte av.

– Det var et par ting vi var påståelige på i begynnelsen, som vi i ettertid oppdaget at vi kunne løst annerledes. Det har vært en sunn øvelse for oss å tenke hvordan vi kan gjøre ting på en ny måte med rådgivning fra Invo, og vi har blitt mer effektive på flere områder ved å tenke utenfor boksen. Det er noe jeg vil oppfordre andre kunder til å gjøre også, konkluderer Trohjell.

Lurer du på om Invo sin løsning passer for din virksomhet? Kontakt oss for å få personlig veiledning.